کد مطلب:30260
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
در مراحل سلوك عرفاني چگونه تفكيك بين معرفت و عمل از بين ميرود و به وحدت منتهي ميشود؟
در مراحل اوّلية گرديدنهاي تكامل عرفاني معرفت و عمل دو حقيقت جداگانه به نظر ميرسند كه آن دو را با تشبيهات گوناگون بيان كردهاند، مانند بينائي چشم و حركت با پا و غيرذلك. اين تفكيك و جدائي هر اندازه كه شخصيت عرفاني به كمال بيشتر نائل ميگردد، از بين ميرود و به وحدت عالي تبديل مييابد. بيان اين دگرگوني از كثرت به وحدت چنين است كه: هر اندازه كه رشد شخصيت افزايش پيدا ميكند، بهرهبرداري شخصيت از وسائل و ابزار درك و تعقل با حسابگريها و هدفگيريهائي معقولتر و والاتر انجام ميگيرد. به عبارت ديگر حواسّ طبيعي و ديگر ابزار و وسائل شناخت مانند آزمايشگاهها در ارتباط با محسوسات اعم از نمودها و روابط آنها با يكديگر، دقيقتر و همه جانبهتر ميگردد. انديشه و تعقل چه از نظر هدفگيري و چه در انتخاب وسائل كمترين كوتاهي را تجويز نميكند. معرفتي كه محصول چنين محاسبه و تلاش در حقيقتيابي است، هرچند كه همة حقائق دريافت شده، امور نسبي بوده باشند موجب دگرگوني در شخصيت روبه رشد خواهد بود، و چه عملي بالاتر و با اهميتتر از آنچه كه موجب دگرگوني در شخصيت ميباشد بلكه ميتوان گفت: معرفت حاصل در اين جريان ابتهاجي از شكوفائي شخصيت است. از طرف ديگر همة اعمال اختياري كه از چنين شخصيتي صادر ميشود، اگرچه به اندازة منتقل كردن آجري از نقطهاي به نقطة ديگر به فاصلة يك متر بوده باشد. بدانجهت كه مستند به نظاره و سلطة شخصيت ميباشند، اين عمل نيز موجب ابتهاجي از شكوفائي شخصيت است. معرفت و عمل در متن شخصيت آدمي برگهائي از يك گل شكوفا و يا دو روي يك عمل اختياري با انگيزگي معرفت قبلي و هدفگيري رشدي و تكامل ميباشد. بنابراين، بايد گفت: وحدت معرفت و عمل متن شخصيت آدمي را مانند گوهري مينمايد كه از فروغ معرفت مستمر تابناكتر ميگردد و عظمت گوهر شخصيت را بالاتر ميبرد، تا آنجا كه شخصيت آدمي نوراني و عقل محض ميشود.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 14
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.